Bluerose

Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Helena Häll - 24 augusti 2011 14:43

Det är inte många människor i Sverige som idag får höra "Grattis på namnsdagen" för det finns ingen jävel som heter BARTOLOMEUS!!! Allvarligt?? Dags att förnya almanackan lite kanske? Det var idag på lektionen som detta slog mig när jag satt och ritade i min kalender och insåg vem som hade namnsdag, eller rättare sagt om det ens var någon som hade namnsdag idag!! Men andra ord jag var tvungen att kolla upp detta, eftersom det faktiskt facinerade mig lite och tänk vad jag fann!!


I Sverige finns det HELA 56 män (inga kvinnor) som heter namnet Bartolomeus, men skrattretande nog är det BARA 5 av dem som heter de i tilltalsnamn!!! 5 stycken människor.. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt dessa stackars människor! Jag har även läst till mig att Bartolomeus är ett av de ytterst mest ovanliga och sällsynta namn du kan döpa ditt barn till idag! Ingen döps till det och om några år kan jag tänka mig att siffran gällande folk som heter de kommer sjunka drastiskt.. Ingen döper sina barn till Bartolomeus och det tänker jag inte heller göra!! Detta är ett namn som kommer följa samma öde som dinosaurierna.. att dö ut!! Och då kära svenska folket är det dags att höja sina röster och kanske önska grattis på namnsdagen åt många av de barn idag vars namn inte ens finns med i almanackan!


Jag var ju givetvis tvungen att kolla upp mitt eget namn med, Helena!

Jag skrattade så jag grät när jag upptäckte att FLER MÄN heter Helena i "andra namn" än vad det finns män som heter Bartolomeus i tilltalsnamn!!! MOhahaha!!

7 män i Sverige har Helena som ett av sina förnamn!! Mycket komiskt!!

För övrigt finns det 82717 kvinnor som i någon form heter Helena och 27436 av dessa heter Helena i tilltalsnamn, dvs jag är en av dem! Finns även 2människor i Sverige som heter Helena i efternamn!

Ovido - Quiz & Flashcards