Bluerose

Direktlänk till inlägg 14 april 2012

Estland del 3

Av Helena Häll - 14 april 2012 10:08

Då var det dags att förtälja om den sista delen i påskäventyret i Tallinn och det involverar ingen Jesus denna påsken, dock en ryssinspirerad kyrka med påskgudtjänst!

Söndagen, påskaftonen var det dags att berätta om och den börjades med en hotellfrukost på femte våningen på hotellet, nice utsikt men frukosten var sådär, en baconälskare som jag letade förjävels hela resan efter bacon till frukost.. hahah.. jag blev utan, tur att jag fick mitt kaffe iallafall!   Efter de var det dags för utcheckning och infarande till stan! Det var dags att ta sig en tur i gamla stan i Tallinn, unika fina byggnader från medeltiden och stadskärnan är faktsikt med på Unescos världsarvslista! Mycket mysigt att strosa runt där.. Vårt första stopp blev ett spontanstopp på ett museum.. ett museum för tortyrredskap som användes i Europa under medeltiden.. Jisses vad jag är glad att jag inte torterades då.. Vilka hemska påhitt det finns, människor är ju på riktigt jävligt elaka det är ju en sak som är säkert! Jag stod och gapade flera gånger av chock! Väl vidare på stadsvandringen igen så gick vi mot Alexander Nevskijkatedralen som ligger även den i gamla stan.. En gigantisk ryskinspirerad kyrka som hade dörrarna öppna mitt under pågående påskgudstjänst.. Gud vad folk det var.. säkert 200-300pers i kyrkan och över hälften var små ryska gummor med scharletter och videkvistar! Jag har vart duktig och läst in mig på att denna katedral byggdes 1894-1900 och är rysk-ortodox.. vilken säger mig.. ingenting! Hahaha.. men fint var det där inne, gillar oftast ryska saker för de är så överdådiga och har drag av sånt storhetsvansinne att det blir så sjukt häfftigt! Efter kyrkan var det dags att ta sig upp till utsiktsplatsen och kolla ut över Tallinn och ta en jävla massa kort som överallt annars också ifs!   Vandringen gick vidare mot ölpuben där vi vart dagen innan för lite lunch och världens bästa vitlöksbröd och god mat, det var vitlök i den med! Jag trodde allvarligt att jag skulle stinka vitlök i minst två månader efter.. men vad gott det var! Lite mer fika och titta i affärer stod på schemat innan båten hemåt gick igen, när båten vid 18.00 lämnade Tallinns hamn stod vi ute på däck i solen och njöt!! Ja, eller jag, Anna och Sandra.. Ida hon frös.. Men det var sol!   Kvällen blev lugn för min del då det i min värld gungade även på vägen hem.. Men en liten sallad till lunch och myspys i hytten och en liten stund i fiestabaren innan jag dog av trötthet i hytten! Morgonen efter var det frukostbuffé som gällde (ingen bacon här heller!) Och sedan en lång bussfärd hem, och även här blev jag förvånad att välden är så liten då vi hamnade mitt i ett killgäng som också skulle av i jönköping och några av dem bodde på torpa.. Har aldrig sett dem i hela mitt liv! Hahaa.. så det kan gå! Det finns alltså folk man inte känner eller har sett även i denna stan.. Vissa lyckas man undankomma kanske ett helt liv och vissa inte.. Slutet gott, allting gott! Resan var toppen och jag har många fina minnen och bilder att ta med mig i framtiden! 


Övrig information innan bilderna kommer är dessa jävla namnsdagar igen! (Jag snurrar i på detta ibland) Men idag vill jag grattulera de 7 personerna som i hela sverige heter Tiburtius i sitt tilltalsnamn.. Fan det är ju synd om er! Men men va säger man? En del föräldrar kan ju inte vara kloka!


 

Dags att inta gamla stan! (Kolla nog så ser in både Henke, Anders och Ida)


 

Min nöjda min efter att ha varit på tortyrmuseét!


 

Alexander Nevskijkatedralen


 

Jag vid utsiktsplatsen!


 

Torget i gamla stan!


 

Titanic!


   

Var ju tvungen att ta ett hattkort till i taxfreen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - 13 juni 2012 21:01


                    Özil?                                                    Nemo?     KOlla speciellt ögonen! Dagens lika som bär är Nemo från filmen hitta nemo och Mesut Özil, tysk fotbollsspelare! ...

Av Helena Häll - 7 juni 2012 19:13

Nu får jag skämmas igen, har gjort ett omedvetet uppehåll i mitt bloggande.. Jag fattar inte att de alltid ska komma förr eller senare! Jag måste verkligen rycka upp mig.. Vad får jag skylla på den här gången då? Jo jag har jobbat, jobbat och jobbat ...

Av Helena Häll - 16 maj 2012 19:35


that´s me! För idag har jag planterat hemma! Jag har planterat om mina tomater i en kruka där jag även målat en tomat och skrivit på! Sen har jag planterat jordgubbar, solrosor, svartöga och lite mer tomater (kärnor) och en avocadokärna med! Ja...

Av Helena Häll - 15 maj 2012 15:43

Jag känner lite av det just nu, att jag har tidsbrist i livet och vet inte riktigt när jag ska hinna med allt! Jag har så mycket uppbokat både på jobbet och privat och så mycket som inte hinns med eller får väljas bort! (typ som att blogga!) det har ...

Av Helena Häll - 30 april 2012 16:56

Jag skulle behöva gifta mig rikt för att kunna shoppa så mycket som jag skulle vilja.. Jag har inte gift mig rikt (än) men shoppat har jag gjort i helgen! Herregud! Jag har fyllt på min garderob med hur mycket som helst! Hurra va skojjigt det är! Man...

Ovido - Quiz & Flashcards