Bluerose

Alla inlägg under mars 2012

Av Helena Häll - 28 mars 2012 19:54

Eftersom jag fortfarande inte har lärt mig hur man lägger in tidningsartiklar utan bara hur man länkar till youtube osv så kopierar jag in artiklen här istället. Det här är min vardag på jobbet just nu.. Hoppsan sa Kerstin! Jag är ifs inte ett dugg orolig utan faktiskt mest faschinerad över hur det kan komma sig hur det blir såhär! Men är ganska övertygad om att det är fler än de 13 som är smittade som har fått parasiten..

Förövrigt på tal om något helt annat så haglade det för en stund sen.. FAN!! Det kom så plötsligt och mycket att det satte igång ett billarm nere på parkeringen innan.. höhöh.. Men här kommer artiklen i vilket fall;


"Minst 13 elever på Grästorpsskolan i Jönköping har blivit drabbade av något som kan vara det första kända utbrottet av en tarmparasit. Nu väntar omfattande smittspårning.
– Vi har haft många barn som har haft magbesvär under er lång tid, säger rektor Ingela Alkanius.

 

Utbrottet upptäcktes i samband med att en elev sökte för Ehec på sjukhuset och det var då som man började göra andra provtagningar på barn i klassen. Utifrån det hittade man ingen ehec, men en amöba.
- Vi har haft många barn i klassen som har haft magbesvär under en lång tid. Vi hade redan varit i kontakt med sjuksköterskan, innan fallet med ehec kom, och kopplat in Ryhov för att kartlägga vilka som hade ont. Men nu upptäcktes det i samband med detta i stället, säger Ingela Alkanius, rektor på Grästorpsskolan.

Vet inte hur parasiten spridit sig
På tisdagskvällen hölls ett stormöte i Hovslätt där föräldrar till barn som går på Grästorpsskolan informerades av smittskyddsenheten på länssjukhuset Ryhov. Provtagningarna visar nu att det rör sig om parasiten Dientamoeba fragilis. Hur parasiten spridit sig och orsakat utbrottet finns det i nuläget ingen förklaring till. Parasiten i sig ska inte vara ovanlig eller farlig och behandlas med antibiotika. Men den kräver ett annat värddjur för att föröka sig, vilket förbryllar smittskyddsexperterna.

Omfattande arbete
Parasiten sätter sig fast i tarmväggen och orsakar magont och diarréer. Nu väntar ett omfattande arbete där personalen och samtliga barn som går på enhetens skola och dagis ska kontrolleras. Totalt berörs 120 barn på skolan som har klasser upp till årskurs tre.
- Vi kommer att erbjuda alla föräldrar som har barn här på skolan att göra ett test, som sjukhuset kan analysera så att vi lär oss mer av amöban, säger Ingela Alkanius.
När får föräldrarna tillgång till erbjudandet?
- Vi börjar dela ut de första remisserna i eftermiddag. Självklart kan man gå till egen vårdcentral, men genom att dela ut remisser så underlättar vi för föräldrarna."

(http://www.jnytt.se/nyhet/46475/unikt-parasitutbrott-pa-skola-i-jonkoping) Jnytt 28mars 2012

Av Helena Häll - 27 mars 2012 17:16

Jag satt och tänkte att det är något jag inte kommer ihåg.. Nu kom jag på det!

Jag blev fotad på Karlssons salonger i lördags.. Skönt att jag kommer på det på tisdagen!

Jnytt förevigade bilden på mig och Ida.. Kommer dock inte ihåg när på kvällen det var men uppbarligen efter vi hade tappat bort Emma!   


 

http://media.jnytt.se/resources/imagearchive/images/2821_DSC_2605.jpg

Av Helena Häll - 27 mars 2012 07:01

Vaknade med ett ryck i morse av att jag hade drömt att jag endast iförd underkläder hade varit i bankeryd och slängt min soppåse.. Hmm.. Undra hur det här dagen kommer sluta?

Av Helena Häll - 26 mars 2012 21:53

Jag är sååååå trött! Var fjärde måndag är det samma sak.. jobbar 8-20.. gaaah! Helt slut men känner mig glad, känns ändå som en bra kombo! Gick och handlade när jag kom hem för jag hade en tanke om att äta mackor i våffeljärnet.. När jag kom hem orkade ja ingenting och nu ger jag nog upp och går och lägger mig istället! Tomorrow is a new day!

Av Helena Häll - 23 mars 2012 08:10

När man väl går in för att man ska äta frukost så vad händer???

1. Kaffet är slut... FAN!!

2. Tranbärsjuicen är slut... FAN!!

3. Leverpastejen är slut.. FAN!!

4. Mackorna har egetligen gått ut.. FAN!!

  


Som den positiva och underbara människa man är..    så vad gör man??

1. Letade upp smaksatt kaffe inne i skafferiet, så lite kaffe fick ja..

2. Hittade tre droppar i botten av förpackningen.. Varför hade jag ställt in den i kylskåpet igen?

3. Jag hade faktiskt lite leverpastej men det räckte bara till en fjärdedel av macka den andra delen blev torrare än torrast! (För övrigt så har jag INGET smör heller!)

4. Jag hittade inget konstigt ludd eller gröna fläckar så jag åt de ändå!

Av Helena Häll - 22 mars 2012 22:01

Visst finns det gott om kännslomässiga TV-program och jag är ju mästare på att gråta till dem allihopa! Men något jag har följt hela vägen och som har fått mig att fälla ett antal tårar det är; Biggest Loser! Snacka om ett känslomässigt program, speciellt när man vet hur det känns att gå ner ett antal kilon! De är ju helt otroliga och jag kan lova att nästa torsdag kl 21.00 så lär jag vara onåbar, då sitter jag bänkad framför finalen i Biggest Loser.. Det ska bli så fruktansvärt kul att se hur mycket alla har gått ner, man fick se lite smygtittar från finalen och herrejesus vad smala de hade blivit, helt sinnessjuk! Nu måste jag lugna ner mig lite innan jag går och lägger mig! God natt!

Av Helena Häll - 20 mars 2012 21:14

Jag är stolt som en galning över mig själv, speciellt dagar som denna, när det finns bekräftat på papper! Jag är 25år gammal och har numer på papper TVÅ högskoleexamen! Jag är gråtfärdig! 4,5års heltidsstudier med slit, svett och kanske inte så mycket tårar men desstom mer glädje! Och idag är det TOTAL LYCKA!!!   


 

Av Helena Häll - 19 mars 2012 19:13

Detta kan fortfarande få mig att koka av ilska, vi pratade om det på jobbet förra veckan och senast idag läste om en tjej som fått enorma biverkningar från svininfluensansprutan! Nu så långt efter kan jag fortfarande undra en sak; HUR JÄVLA DUMMA FÅR NI VARA??? Ingen, verkligen ingen vet fortfarande vad sprutan har för biverkningar inom de närmsta åren, hur kommer alla må om 10år? Hur vet ni att ni faktsikt lever och inte har fått cancer och dött då? (ursäkta ilskan) men förundras att inte fler männsikor tänkte efter? Det var masspropaganda ala Hitler! Jag är ledsen att säga det men det var precis såhär det var i tyskland under Hitler ledning.. Folk blir fullmatade med skit och åter skit som de tror på! Tänk vad många människor som faktsikt har blivit sjuka av detta vacin.. varje vecka är det någon, fortfarande efter så lång tid! DET ÄR SKRÄMMANDE!! Tänk vad som skulle kunna propageras ut och alla svenskar bara tackar och tar emot utan att protestera! Nu har jag fått ut liten del av min aggression, men oj vad detta engagerar mig för det skrämmer skiten ur mig hur lättpåverkade folk är! Trots att jag fick kritik för att ha valt att inte ta sprutan på grund av mitt jobb jag har så står jag fortfarande fast att jag är glad och jävligt stolt att jag inte tagit någon jävla svininfluensaspruta! Jag vet att jag utan bekymmer kommer leva utan några biverkningar resten av mitt liv!


Förövrigt som alla andra måndagar så har jag lekt superwoman och jobbat 07.00 till 18.15 vilket resulterat i en trött Helena men en glad Helena när jag kommer hem och vet att det stod en matlåda i kylskåpet från middag hemma hos päronen igår med en av mina favoriträtter! Mums med parmaskinkainlindad kyckling!


Nu ska jag lägga mig raklång i soffan och kolla på TV resten av kvälllen, FÖR DET ÄR JAG VÄRD!    

Ovido - Quiz & Flashcards